Horkolás ellen

Mit tehetünk a horkolás ellen? – okok, tippek

A felnőtt lakosság csaknem harmada horkol alvás közben. A horkolás nem csupán egy kedves, ám kissé zavaró szokás, mert a hátterében meghúzódó okok súlyos szövődményekhez vezethetnek. Összegyűjtöttük a horkolás okait és néhány hasznos tippet, praktikát a horkolás ellen, vény nélkül kapható alvást segítő étrend-kiegészítőt.

Horkolás okai

Alvás közben levegő áramlik át a torkunkon, amely a torok ellazult szöveteinek rezgését okozza és ez olykor durva, irritáló hangokat vált ki. A horkolás legtöbbször a lágyszájpad, illetve a nyelvcsap rezgése, valamint a lazább garatívek vagy a megnagyobbodott mandulák miatt alakul ki.

A horkolás minden életkorban előfordulhat, ám korral előrehaladva egyre gyakoribb probléma.

A horkolás egyik fő oka az orrlégzés akadályoztatása. Ideális esetben orrlégzéssel lélegezzük be a levegőt. Az orr biztosítja a beáramló levegő szűrését a felesleges részecskéktől, valamint a továbbhaladó levegő megfelelő hőmérsékletének és nedvességtartalmának szabályozását.

Orrlégzést leggyakrabban a következő állapotok akadályozzák:

  • orr anatómiai eltérése (pl. orrsövényferdülés)
  • megnagyobbodott orrmandulák
  • orrpolipok
  • krónikus megfázásos megbetegedések, allergiás állapotok, orrcsepp-függőség
  • ajak-, szájüreg, állkapocs anatómiai eltérései (pl. tónustalan garatképlet, vaskos-megnagyobbodott lágyszájpad, megnyúlt nyelvcsap)

Horkolás egyéb gyakori okai

  • obstruktív alvási apnoe (OSA), vagy elzáródott légutak
  • túlsúly
  • alvásmegvonás
  • rossz alvási pozíció – hanyattfekvés
  • alvás előtti alkoholfogyasztás
  • nagy vacsorák

Horkolásra hajlamosító tényezők

Horkolás ellen megpróbálunk minél több praktikát bevetni, ám vannak horkolásra hajlamosító tényezők, amik már gyerekkorban jelentkezhetnek.

Gyermekkori horkolás

A gyermekek közel 10 százaléka obstruktív alvási apnoéval küzd. Ilyenkor a felső légutak rövid időre ismétlődően beszűkülnek, elzáródnak. Ez az állapot légzéskimaradást és/vagy horkolást eredményezhet.

A megnagyobbodott mandulák, allergiás állapotok, krónikus nátha, vagy túlsúly is okozhatja az apnoét, illetve a horkolást.

Ha a gyermeknél ilyet tapasztalunk forduljunk a gyermekorvoshoz, mert többek között kialvatlansághoz, viselkedési problémákhoz vezethet az alvászavar.

Időskori horkolás

A kor előrehaladtával a garat izomszövetei lazulni kezdenek, ezért fokozódhat a horkolásra való hajlam.

Férfiak többet horkolnak

A felmérések alapján csaknem kétszer annyi férfi horkol, mint nő. A kutatások alapján az alvási apnoe kevésbé érinti a nőket, mert – a menopauza idejéig – a magas ösztrogén szint befolyásolja a garatizom feszességét.

horkolás ellen
Horkolás ellen

Túlsúly

Természetesen nem minden túlsúlyos egyén horkol, vagy küzd alvási apnoéval (légzéskimaradással), ám az elhízás jelentősen növeli ezek kockázatát. A fő probléma az, hogy a felhalmozódott zsírszövetek akadályozhatják a légzést.

Életmód

A dohányzás, az alkoholfogyasztás, bizonyos gyógyszerek (pl. izomlazítók, nyugtatók) szedése és a kiegyensúlyozatlan táplálkozás is horkoláshoz vezethet.

Várandósság esetén időszakosan is előfordulhat a horkolás.

Tippek a horkolás ellen

Horkolás ellen néhány praktikus tippet sorolhatunk fel.

Forduljon szakorvoshoz a következő esetekben.

  • gyakran levegő után kapkodva ébred éjjel
  • túlzott álmosságot, kimerültséget tapasztal nappal
  • szájszárazsággal, torokfájással ébred
  • gyakran fejfájással ébred
  • a horkolás befolyásolja az alvás minőségét

A szakorvos a kivizsgálás után, a problémától függően gyógyszeres, mechanikai (bizonyos készülékek) vagy egyes esetekben sebészeti beavatkozást javasolhat.

Alvászavarok esetén számos vény nélkül kapható alvást segítő étrend-kiegészítő, vagy kifejezetten horkolásgátló készítmény áll rendelkezésünkre, ha a szakorvos azok egyikének alkalmazását javasolja.

Aludjon oldalfekvésben

A levegő könnyebb áramlásának érdekében érdemes az oldalfekvést választani, mert hanyatt fekvés közben a nyelv hátracsúszva akadályozhatja a levegő áramlását.

Emelje fel az ágy fejét

Az ágy fejének megemelése (párnával, vagy esetleg ágyemelővel) segíthet a horkolás csökkentésében, mert a légutak így nagyobb eséllyel maradnak szabadok.

Törekedjen a túlsúly csökkentésére

Próbáljon beiktatni rendszeres mozgást az életébe! Konzultáljon szakemberrel a legmegfelelőbb diéta kialakítása érdekében.

Ne dohányozzon

A dohányosok gyakrabban lélegeznek a szájukon keresztül, valamint a dohányfüst miatt irritált és duzzadt lehetnek gége-, a garat- és az orrnyálkahártya. A duzzadt nyálkahártyák szintén horkoláshoz vezethetnek. Nikotintapaszok-, rágógumik és -szopogatós tabletták segíthetik a leszokás folyamatát. Kérje ki szakember tanácsát!

Hagyja el az alkoholt lefekvés előtt

Lefekvés előtt néhány órával már ne fogyasszunk alkoholt, mert az alkohol többek között ellazítja a torokizmokat, ami előidézheti a horkolást.

Emellett az alkoholfogyasztás rontja az alvás minőségét is.

Konzultáljon szakorvossal, ha nyugtatót, izomlazítót szed

Akárcsak az alkohol a nyugtatók és az izomlazítók is ellazítják a torokizmokat. Konzultáljon az orvossal, ha horkolással küzd és nyugtatót, vagy izomlazítót szed!

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.